Directiva privind serviciile

Generalități

În calitate de consumator, serviciile ocupă un rol esențial în viața de zi cu zi. Apelezi la servicii atunci când îți faci cumpărăturile la supermarket, când cumperi produse online, când mergi la frizer, când semnezi un contract cu o firmă care urmează să îți construiască sau să îți renoveze locuința, când îți faci rezervări pentru vacanță la o agenție de turism, când angajezi un avocat, precum și în multe alte situații. Nu uita totuși că anumite sectoare nu fac obiectul directivei privind serviciile, în special sectorul serviciilor financiare, de sănătate și transport.

În prezent, furnizarea și achiziționarea de servicii în și din alte țări UE pot încă crea probleme atât consumatorilor, cât și întreprinderilor.

Întreprinderile sunt adesea descurajate sau împiedicate de constrângeri de ordin juridic sau administrativ. Prin urmare, acestea fie iau decizia de a nu-și vinde serviciile consumatorilor din alte țări, fie serviciile pe care le prestează devin mai costisitoare. În consecință, consumatorii nu profită pe deplin de oportunitățile oferite de piața internă a UE.

În plus, numeroși consumatori nu sunt suficient de informați în legatură cu întreprinderile din alte țări și pot fi așadar reticenți la utilizarea serviciilor acestora sau pot întâmpina dificultăți dacă se decid totuși să le utilizeze. Din acest motiv, UE a adoptat Directiva privind serviciile pentru a se asigura că atât consumatorii, cât și întreprinderile vor beneficia la maximum de piața internă, având astfel posibilitatea să furnizeze și să achiziționeze servicii cu ușurință.

Cum poți beneficia de aceste noi dispoziții? Utilizează serviciilor de care ai nevoie, oriunde te afli.

Nu vei mai face obiectul discriminării teritoriale

În prezent, consumatorii care sunt originari din sau trăiesc într-o alta țara europeană sunt uneori afectați de constrângeri aplicate fie de autoritățile publice, fie de întreprinderi.

De exemplu: Turiștii care închiriază un autovehicul pe internet într-o altă țară UE, sunt nevoiți uneori să platească prețuri mai ridicate pentru simplul fapt că nu sunt rezidenți ai țării în care are loc închirierea.

Consumatorii care doresc să cumpere muzică sau cărți utilizând un site web dintr-o altă țară UE sunt uneori împiedicați să o facă sau sunt redirecționați către un magazin online național.

Pe lângă măsurile discriminatorii luate de autoritățile publice, practicile discriminatorii ale întreprinderilor, bazate pe criterii de naționalitate sau de rezidență a consumatorilor, sunt acum interzise în temeiul Directivei privind serviciile.

Ar trebui să poți apela fără probleme la servicii din alte țări

Atunci când vei dori să apelezi la servicii dintr-o altă țară UE, nu vei mai fi obligat să obții o autorizație specială sau să informezi autoritățile publice din țara ta de origine.

Dacă autoritățile naționale din țara ta de origine vor oferi o contribuție financiară pentru utilizarea anumitor servicii, vei avea dreptul la această contribuție, indiferent dacă serviciile la care ai apelat sunt oferite de o întreprindere cu sediul în țara ta de origine sau într-o altă țară UE.

Accesul la informații îmbunătățite atunci când apelezi la servicii în cadrul UE.

Poți contacta organismele de asistență din țară ta de origine

În prezent, numeroși consumatori ezită să utilizeze servicii provenind din străinătate, deoarece nu au la dispoziție sau nu pot să obțină informații legate de normele pe care întreprinderile din alte țări trebuie să le respecte. Dacă ai întrebări legate de dispozițiile aplicabile serviciilor din alte țări ale UE, poți să te adresezi direct organismului de asistență din țara ta de origine. Acesta va face rost de informațiile respective pentru tine.

De exemplu: Atunci când intentionezi să angajezi un arhitect stabilit într-o altă țară UE, ai fi poate interesat să afli dacă arhitectul respectiv este nevoit să facă dovada calificarilor sale profesionale, dacă are obligația de a încheia o asigurare, dacă poți recurge la modalități alternative de a soluționa problemele etc.

Cum poți identifica organismul de asistență?

Detalii referitoare la organismul (organismele) de asistență din țara ta de origine sunt disponibile pe site-ul dedicat Directivei privind serviciile, la adresa: http://ec.europa.eu/internal_market/services/docs/services-dir/guides/bodies_designated_en.pdf.

Pentru România, organismul desemnat să ofere informații consumatorilor, din perspectiva Articolului 21 al acestei Directive, este Centrul European al Consumatorilor din România.

Ce fel de informații poți primi?

Organismul de asistență îți va oferi informații referitoare la:

  • prevederile aplicabile în cazul unor întreprinderi dintr-o altă țara UE,
  • căile de atac de care dispui în caz de litigiu cu un prestator, precum și asociațiile și organizațiile de la care poți obține asistență practică în caz de litigii cu comercianții dintr-o altă țară.

Întreprinderile îți va furniza informații esențiale

Din dorința de a spori transparența și pentru a te ajuta să faci alegerea corectă, întreprinderile din sectoarele care fac obiectul Directivei privind serviciile sunt obligate să îți furnizeze informații specifice înainte de a presta serviciul (indiferent dacă serviciul este prestat pe internet, din ușă în ușă sau la sediul lor).

De exemplu, întreprinderile trebuie să te informeze cu privire la:

  • prețul și principalele caracteristici ale serviciului prestat;
  • condițiile și clauzele generale pe care intenționează să le aplice cu ocazia prestării serviciului;
  • autoritățile competente sau organismele profesionale din țara de origine a întreprinderilor, care supraveghează serviciile prestate de acestea, etc.

Soluționarea rapidă a litigiilor 

Directiva privind serviciile prevede că întreprinderile trebuie să răspundă rapid plângerilor venite din partea consumatorilor și să depună toate eforturile pentru a soluționa litigiile într-un mod satisfacator.

În special, acestea trebuie să îți pună la dispoziție datele lor de contact, cum ar fi un număr de telefon sau adresa de email la care poți trimite eventualele plângeri sau solicitări de informații în cazul în care nu ești satisfăcut de serviciul prestat.

Mai multe informații

Vizitează site-ul web dedicat Directivei privind serviciile, unde vei găsi datele de contact ale organismului responsabil cu asistența, cu relevanță în cazul tău:
http://ec.europa.eu/internal_market/services/services-dir/index_en.htm

Contactează Rețeaua Centrelor Europene pentru Consumatori (ECC-Net):
http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_ro.htm

Contactează Europe Direct, un serviciu menit să te ajute să găsești răspunsuri la întrebările tale despre UE:
http://ec.europa.eu/europedirect/index_ro.htm

Număr de telefon gratuit, accesibil de pe întreg teritoriul UE:
00 800 67 89 10 11