Garanțiile comerciale în Uniunea Europeană – merită banii?

Garanția legală reglementată la nivelul Uniunii Europene permite consumatorilor să solicite, în mod normal în termen de 2 ani de la cumpărare, repararea sau înlocuirea bunurilor defecte sau, în unele cazuri, rambursarea prețului plătit. Aceasta este obligatorie și este în sarcina vânzătorului fără niciun cost suplimentar. Cu toate acestea, garanțiile comerciale extinse oferite contra cost sunt din ce în ce mai frecvente, în funcție de statul membru unde își are sediul comerciantul.


Dar merită acestea costul suplimentar?
Aduc ceva în plus față de protecția juridică în vigoare în UE, Islanda și Norvegia? Rețeaua Centrelor Europene (ECC-Net) a efectuat 342 de analize în 25 de țări, a studiat 104 de site-uri web, a contactat 127 de magazine și a intervievat 543 de consumatori de shopping on-line. Rezultatele arată că nu toate ofertele de garanție comercială extinsă conțin mai mult decât este deja stabilit prin garanția legală și că și includ numeroase excluderi. Garanțiile comerciale sunt utile atunci când acoperă daunele provocate de accidente sau utilizarea incorectă a produselor.
Cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, ECC-Net a publicat raportul privind punerea în aplicare a garanțiilor legale și a garanțiilor comerciale în UE, Islanda și Norvegia. Pentru a ajuta consumatorii să-și înțeleagă drepturile legale și să decidă dacă merită sau nu să cumpere garanții comerciale extinse, raportul este însoțit de fișe pentru fiecare stat și liste de verificare a posibilelor avantaje.
 
Merită garanțiile comerciale extinse banii?
“Vreau să cumpăr o tabletă de pe un web-site din Marea Britanie, iar vânzătorul  mi-a propus o garanție comercială de 2 ani contra cost. Ar trebui să plătesc?”
 
Pe baza experienței în activitatea de soluționare a cazurilor, Rețeaua Centrelor Europene recomandă consumatorilor să verifice următoarele aspecte:

  • Termenul prevăzut prin garanția comercială este mai mare decât cel al garanției legale (minim 2 ani)?
  • Consumatorul nu va trebui să probeze că orice funcționare incorectă a apărut din cauza unui eventual defect al produsului?
  • Nu este necesară o examinare aprofundată a defectului, chiar dacă bunurile sunt predate pentru remediere după primele șase luni?
  • Este prevăzută o înlocuire temporară a produsului pe durata examinării sau reparației?
  • Procedurile privind reclamațiile sunt clare și simple?
  • Trebuie să plătească vânzătorul pentru transportul produsului la magazine sau la unitatea service?
  • Dacă produsul se deteriorează din cauza apei, spargerii accidentale sau oxidării, acestea sunt incluse în garanția comercială?

Dacă răspunsul este da la mai mult de 3 dintre aceste întrebări, atunci garanția comercială extinsă poate fi benefică.

Drepturile consumatorilor în cazul lipsei conformității sau defectelor:
“Am cumpărat o camera foto în timp ce mă aflam în vacanță în Spania. După un an s-a stricat. Vânzătorul mi-a spus că garanția comercială a expirat. Ce fac acum?”

În UE, Islanda și Norvegia, garanția legală de conformitate vă permite să cereți în termen de cel puțin 2 ani de la achiziție, repararea, înlocuirea ori o rambursare parțială sau totală, dacă repararea sau înlocuirea sunt imposibile. În unele țări termenul garanției este chiar mai mare (3 ani în Suedia, 6 ani în Irlanda și Marea Britanie) sau se ia în considerare o durată de viață mai lungă pentru unele bunuri (cum ar fi în Finlanda sau Olanda, în Norvegia sau Islanda unde bunurile care sunt menite să dureze mai mult de 2 ani sunt acoperite 5 ani). Deosebit de benefic pentru consumatori este faptul că în întreaga Europă, aceștia nu trebuie să dovedească existența defectului, cel puțin în primele 6 luni de la livrare.

Așadar o garanție comercială pe care un vânzător o promovează ca fiind de un an nu are nicio influență asupra drepturilor dumneavoastră în conformitate cu prevederile garanției legale și ar trebui să insistați asupra aplicării acestor drepturi!

Citiți raportul (în engleză) sau rezumatul (în engleză). Pentru mai multe informații despre garanțiile legale și comerciale în Europa, accesați Garanții în Europa.

print