Transportul aerian în topul reclamațiilor europene

Știați că aveți dreptul la mese și băuturi răcoritoare, proporțional cu timpul de așteptare atunci când zborul a întârziat sau a fost anulat? Sau că, în cazul în care zborul ajunge la destinație cu peste 3 ore întârziere ori este anulat, aveți dreptul la o compensație?

În anul 2013 Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC-Net a primit 32.522 de reclamații, 18.3% din acestea vizând transportul aerian, printre problemele reclamate fiind cele legate de întârzierea și anularea zborurilor, pierderea sau întârzierea bagajelor. Dacă menționăm și faptul că, potrivit unui Eurobarometru al CE din 2009, 59% din cetățenii UE care folosesc transportul aerian nu știu că au drepturi atunci când călătoresc și doar 34% știu despre acestea, este de înțeles nevoia implicării autorităților europene în acțiuni de informare a consumatorilor asupra drepturilor lor în calitate de pasageri care călătoresc cu avionul.

Un pas important în această direcție a fost făcut în anul 2013 când a fost demarată de către Comisia Europeană Campania de informare asupra drepturilor pe care le au pasagerii europeni, campanie care se bazează pe faptul că Uniunea Europeană este prima regiune din lume cu un set cuprinzător de drepturi ale pasagerilor pentru toate modurile de transport (aerian, feroviar, maritim, autobuz și autocar), scopul principal al acesteia fiind cunoașterea de către cetățeni a drepturilor de care dispun în prezent în temeiul legislației Uniunii Europene. Mai multe informații despre campanie puteți găsi pe site-ul dedicat: http://ec.europa.eu/transport/passenger-rights/ro/index.html.

Centrul European al Consumatorilor – ECC România a celebrat joi, 5 iunie 2014 Ziua Drepturilor Pasagerilor în Transportul Aerian în Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” din București. La eveniment au participat și au discutat cu cărțile pe față despre problemele călătorilor, întărzieri, anulări și pierderi de bagaje, într-un cuvânt despre drepturile pasagerilor aerieni: domnul Neven Mimica, Comisarul pentru Protecția Consumatorilor din cadrul Comisiei Europene, domnul Marius Alexandru Dunca, Secretar de Stat, Președinte Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor și doamna Irina Chirițoiu, Director ECC România.  

”Suntem deja la al  patrulea an în care organizăm Ziua Drepturilor Pasagerilor în Transportul Aerian alături de celelalte Centre Europene ale Consumatorilor, al patrulea an alături de consumatorii români care utilizează transportul aerian. Cel mai important mesaj pe care încercăm să-l aducem la cunoștința consumatorilor este că drepturile lor sunt reale și că nu pot fi ignorate de nimeni. Indiferent de situație, că vorbim de un zbor întârziat, anulat, de un bagaj pierdut, drepturile consumatorilor sunt clar stabilite și ar trebui respectate de transportatorii aerieni. Iar dacă acest lucru nu se întâmplă, ECC Romania este alături de ei pentru a le oferi informațiile sau sprijinul de care au nevoie.”, a declarat doamna Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.

”Consumatorii, fie din România, fie din Uniunea Europeană, au drepturi egale oriunde în spațiul comunitar. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, în colaborare cu organismele similare de la nivel european, supraveghează permanent piața pentru ca dumneavoastră să beneficiați de produse și servicii corespunzătoare. Politica noastră este de a preveni înainte de a combate, drept pentru care ne orientăm spre o informare corectă, completă și precisă a consumatorilor. Însă, de fiecare dată în care considerați că drepturile v-au fost încălcate vă rugăm să apelați, cu încredere, la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor”, a declarat Marius Alexandru Dunca, Președinte ANPC.

Domnul Neven Mimica, Comisarul pentru Protecția Consumatorilor din cadrul Comisiei Europene, a fost prezent în Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” pentru a lua parte la acest eveniment și a sublinia importanța drepturilor pasagerilor în transportul aerian și atenția deosebită pe care Comisia Europeană o acordă acestui domeniu. Această participare a fost punctul de plecare al vizitei pe care domnul Mimica o efectuează în România în perioada 5-6 iunie 2014.

print