Drepturile pasagerilor aerieni

"Aurora se întorcea, împreună cu soțul, dintr-o vacanță în Italia. Ajunși în aeroport au aflat că zborul lor tocmai fusese anulat. Au fost redirecționați pe un alt zbor, ajungând în cele din urmă acasă. În cele din urmă, deoarece nu a reușit să-și rezolve problema cu transportatorul, a apelat la ECC Romania. După câteva luni, cu ajutorul Centrului, Aurora și soțul ei au primit de la transportatorul italian o compensație totală de 500 EUR.”

Probabil că și tu ai fost într-o astfel de situație. Sau nu, dar ai vrea să știi ce e de făcut în acest caz. Cel mai important de știut este faptul că ești protejat de legislația europeană atunci când călătorești cu avionul.

Zborul este anulat, întârziat sau ți se refuză îmbarcarea

  • Ai dreptul de a fi informat - Companiile de transport aerian nu au voie să te lase ”cu ochii în soare”, fără nici un fel de explicație, ci trebuie să-ți pună la dispoziție informații privind drepturile tale: când și la ce fel de asistență ai dreptul, în ce condiții sunt acordate compensațiile, care sunt alternativele de zbor și cui te poți adresa dacă nu ești mulțumit.

  • Ai dreptul la asistență - În anumite condiții (refuz la îmbarcare, anulare, întârziere) compania de transport aerian trebuie să-ți asigure mese și băuturi răcoritoare proporționale cu timpul de așteptare, cazare, transportul între locul de cazare și aeroport și apeluri telefonice gratuite.

  • Ai dreptul la rambursare sau redirecționare - Dacă zborul a fost anulat sau ți-a fost refuzată îmbarcarea trebuie să ți se ofere posibilitatea de a alege între rambursarea sumei plătite pentru bilet și redirecționarea către destinația finală cât mai repede posibil sau la o dată ulterioară.

  • Ai dreptul la compensații - În cazurile în care ți-a fost refuzată îmbarcarea, zborul a fost anulat sau a ajuns la destinație cu o întârziere de trei ore sau mai mare poți cere și compensații, în anumite condiții, care pot merge de la 250 EUR la 600 EUR per pasager, în funcție de distanța zborului.

Mr. Wings te sfătuiește:

  • solicită informații despre drepturile tale, dacă zborul tău are probleme

  • solicită asistență din partea companiei, cum ar fi mâncare și băuturi răcoritoare sau cazare, dacă trebuie să aștepți o noapte pentru următorul zbor

  • dacă nu primești asistență, păstrează toate chitanțele și facturile pentru sumele cheltuite, deoarece le poți cere înapoi de la transportator

  • păstrează toate documentele de călătorie (bilete, boarding pass) și, dacă nu ai fost mulțumit de călătoria ta cu avionul, fă o reclamație în scris către compania de transport aerian.

Ți s-a pierdut bagajul, a fost deteriorat sau ți-a fost predat cu întârziere

  • Ai dreptul la compensații - Dacă nu ți-ai mai găsit bagajul la destinație sau acesta a ajuns deteriorat, ai dreptul la o compensație maximă de aproape 1250 EUR care ar trebui să acopere valoarea obiectelor lipsă din bagaj sau a obiectelor deteriorate.

  • Ai dreptul să primești înapoi sumele cheltuite cu obiectele de strictă necesitate - Dacă a fost nevoie să cumperi obiecte de strictă necesitate (lenjerie intimă, un rând de haine, produse de igienă etc.) cât timp ai așteptat să ți se aducă bagajul, poți să ceri banii înapoi de la compania de transport aerian.

Mr. Wings te sfătuiește:

  • fă imediat o reclamație la serviciul specializat din aeroport, dacă ai probleme cu bagajele

  • anunță imediat compania de incident

  • păstrează documentele de zbor, copia reclamației la serviciul specializat și eticheta de bagaj

  • păstrează bonurile și chitanțele pentru obiectele noi din bagaj și pentru obiectele de strictă necesitate cumpărate în timp ce-ți așteptai bagajul

  • fă o reclamație în scris către compania de transport aerian și atașează toate documentele.

Vrei mai multe informații? Accesează secțiunea de întrebări și răspunsuri privind Drepturile pasagerilor aerieni din cadrul Întreabă expertul sau ia legătura cu un consultant.

Vrei să iei cu tine informațiile? Descarcă Fișa de informare Drepturile pasagerilor aerieni, Broșura Bagaje sau instalează-ți pe telefonul mobil aplicația ECC-Net Travel App.