Achizițiile online

Ionuț, dorind o putere mai mare și un consum eficient al carburantului pentru automobilul său, a cumpărat de la un magazin online din Austria un tuning box. Produsul livrat însă era diferit de ceea ce comandase, iar pe capac avea zgârieturi. Întrucât nu a reușit să-l facă să funcționeze a optat să returneze produsul și a solicitat suma plătită înapoi, însă vânzătorul austriac a întârziat mult rambursarea. În cele din urmă, după intervenția ECC Romania și cu ajutorul ECC Austria, Ionuț și-a primit înapoi cei 195 EUR plătiți pentru produs.

Informații incomplete, întârzieri la livrare sau refuzul de a primi produsul înapoi și de a restitui banii plătiți. Doar câteva din problemele care pot apărea atunci când cumperi online. Totuși, nu trebuie să-ți fie teamă, situațiile de acest gen sunt limitate, iar legislația europeană și națională îți oferă protecția de care ai nevoie.

Înainte de a cumpăra online

  • Ai dreptul să fii informat. Profesioniștii care vând produse și servicii online trebuie să-ți ofere anumite informații esențiale care te pot ajuta să iei decizia cea mai potrivită pentru tine: date privind identitatea și modalitățile de contact ale vânzătorului, caracteristicile esențiale ale produsului sau serviciului, prețul cu toate taxele incluse, modalități de plată și de livrare, dreptul de retragere, garanții și altele.

Mr. Wings te sfătuiește:

  • Află în ce stat își are sediul principal vânzătorul. Dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu ai aceleași drepturi.
  • Nu te lua după terminația site-ului. Aceasta indică statul unde este înregistrat acel site, nu statul unde este înregistrat vânzătorul. De exemplu, un site cu terminația .ro poate aparține unui vânzător din Ungaria sau Polonia.
  • Evită totuși să cumperi de pe un site care nu are informații privind identitatea vânzătorului.
  • Verifică opiniile altor utilizatori despre corectitudinea și seriozitatea vânzătorului de la care vrei să cumperi.

Încheierea contractului

  • Vânzătorul trebuie să-ți trimită un mesaj din care rezultă că a acceptat comanda făcută. În acel moment contractul se consideră încheiat între tine și vânzător.

Mr Wings te sfătuiește:

  • De regulă, ceea ce primești imediat ce ai transmis o comanda pentru un produs sau serviciu reprezintă o confirmare că acea comandă a ajuns la vânzător, nu însă și faptul că acesta a acceptat-o, deci contractul nu este considerat încheiat.
  • Confirmarea acceptării comenzii poate veni ulterior, după prelucrarea acesteia, sub forma unui mesaj care detaliază produsele și serviciile achiziționate, contravaloarea acestora, toate celelalte taxe incluse, precum și momentul livrării.

Retragerea din contract

Mr. Wings te sfătuiește:

  • Păstrează o copie a mesajului de retragere din contract și a răspunsului comerciantului sau a mesajului de confirmare a trimiterii formularului online de retragere.
  • Urmează instrucțiunile profesionistului cu exactitate, în special în privința ambalării produsului.
  • Fotografiază produsul înainte de ambalare și expediere sau filmează întreg procesul de ambalare pentru a confirma integritatea produsului la momentul expedierii.

Livrarea

  • Ai dreptul să-ți fie livrat produsul în termenul afișat pe site sau în cel comunicat prin confirmarea acceptării comenzii. Dacă nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă la tine în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii.

Mr. Wings te sfătuiește:

  • Deschide coletul în prezența curierului, dacă este posibil și inspectează sumar produsul. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, îl poți refuza, menționând pe documentele de transport motivul. Contactează imediat vânzătorul.
  • Dacă nu este posibil să verifici produsul în prezența curierului, inspectează-l cât mai curând posibil, fotografiază ambalajul și produsul și informează vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme. În același timp, poți trimite o reclamație către compania de curierat.
  • Profesionistul răspunde pentru orice defect care apare până la livrarea produsului, deci va trebui să-ți înlocuiască produsul sau să-ți ramburseze contravaloarea acestuia.

Vrei mai multe informații? Accesează secțiunea de întrebări și răspunsuri privind Vânzarea la distanță din cadrul Întreabă expertul sau ia legătura cu un consultant.

Vrei să iei cu tine informațiile? Descarcă Fișa de informare Vânzarea la distanță, Broșura Cum să cumperi online din UE sau Infograficul Dreptul de retragere din contractele online.