Achiziții online din afara Uniunii Europene

Achiziții online din afara Uniunii Europene

Mihai a intrat pe un site care avea terminația co.uk și, văzând o pereche de pantofi sport de care avea nevoie, i-a comandat și a plătit cu card. În momentul în care produsul a ajuns a observat că pachetul fusese expediat din China. În plus, pantofii de sport nu aveau niciun fel de legătură cu ceea ce comandase. A încercat să rezolve problema cu vânzătorul, dar acesta a refuzat să primească înapoi produsul și i-a oferit lui Mihai o reducere de 20% din preț pe care acesta, evident nu a acceptat-o. Întrucât comerciantul era din China, chiar dacă avea site-ul înregistrat în Marea Britanie cu terminația co.uk, litigiul său nu a putut fi soluționat prin intermediul Rețelei ECC-Net.

Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania, alături de celelalte 28 de centre din Uniunea Europeană plus Islanda și Norvegia, se ocupă de achizițiile de bunuri și servicii realizate pe teritoriului Uniunii Europene. În schimb, dacă este vorba de un comerciant din afara UE, Rețeaua ECC-Net nu se mai poate implica în soluționarea pe cale amiabilă a problemei tale.

Însă atunci când cumperi dintr-un stat din afara UE, sunt aplicabile alte reguli, de exemplu trebuie să plătești taxe vamale. Valoarea acestora depinde de statul de unde comanzi.

Mai mult, când cumperi din afara Uniunii Europene, legislația acesteia privind protecția consumatorilor nu se aplică. De exemplu, nu este sigur dacă îți poți anula comanda. Prin urmare, este foarte important să afli mai multe despre politicile vânzătorului. Încearcă să obții informații despre politica de tratare a reclamațiilor și răspunderea comercianților în privința produselor defecte. Perioada de timp pentru care un comerciant răspunde pentru un produs (garanție) este diferită de la stat la stat. De asemenea, ar fi bine să afli dacă există o garanție și dacă aceasta este aplicabilă pe teritoriul României. În caz contrar, ar fi bine să te orientezi spre un comerciant din UE.

Taxe vamale

Taxa vamală se calculează de obicei ca un procent aplicabil prețului, incluzând taxele de transport și costurile de asigurare. Dacă există o convenție de comerț liber sau ceva similar semnat între UE și statul din care îți comanzi bunurile, taxele vamale pot fi reduse sau eliminate. Pentru a obține asemenea beneficii trebuie să obții un document separat, de obicei un certificat de origine din statul de unde l-ai achiziționat.

Un exemplu recent de astfel de acord este CETA – acordul economic dintre UE și Canada semnat de curând și care va aduce pentru anumite produse reducerea sau eliminarea completă a taxelor vamale.

Dacă dorești mai multe informații despre taxele vamale aplicabile te poți adresa Direcției Generale a Vămilor – www.customs.ro.

TVA

În momentul în care coletul ajunge în România, serviciul poștal sau de curierat va completa o declarație vamală și o declarație TVA pentru tine și te va taxa pentru aceasta – costul TVA, plus costul serviciului.

Ce ar trebui să faci dacă ai probleme?

Dacă ai probleme există organizații de consumatori și alte organizații, agenții și asociații care oferă informații despre drepturile consumatorilor.

Atenție, ECC Romania nu te poate sprijini dacă ai un litigiu cu o companie care are sediul în afara UE, plus Norvegia și Islanda.

Pe site-ul https://econsumer.gov poți face o reclamație împotriva unor comercianți din alte state, astfel încât autoritățile de protecția consumatorilor din fiecare stat să poată interveni și să împiedice alți consumatori să aibă asemenea probleme. De asemenea, acesta oferă informații și sfaturi privind regulile de e-commerce de la autorități din 28 de țări.

Multe organizații din lume sunt membre ale Consumers International – www.consumersinternational.org. Pe acest site poți găsi informații de bază privind drepturile consumatorilor și poți identifica organizații de consumatori care să te sprijine.

Procedura de refuz la plată (chargeback)

În cazul în care ai fost victima unei fraude, precum și în alte situații (nelivrare în termen, refuz de rambursare după trimiterea produsului înapoi) și ai plătit cu cardul, poți lua legătura cu banca ta pentru a vedea dacă poți iniția o procedură de refuz la plată pentru a-ți recupera banii. Vezi mai multe detalii aici: http://www.eccromania.ro/media/pdf/Infosheet_servicii_de_plata.pdf.

De asemenea, unele sisteme de plată, precum PayPal, oferă consumatorilor anumite garanții la plată pentru situațiile în care apar probleme.

Achiziții online din SUA

În SUA ai putea găsi produse la un preț mai bun decât în UE sau produse care nu sunt disponibile pe piața europeană. Totuși, atunci când cumperi din SUA este important să știi că se aplică alte reguli care pot fi diferite față de cele pe care le cunoști (de exemplu, dreptul de retragere din contract sau termenele de livrare).

Drepturile și obligațiile tale sunt guvernate de contractul pe care îl închei în momentul în care faci achiziția. Prin urmare, este foarte important să verifici compania de la care cumperi și să citești cu mare atenție termenii și condițiile existente pe site.

Verifică vânzătorul

Un mod de a verifica vânzătorul este să vezi dacă această companie este parte din organizația profesională Better Business Bureau’s online report. Better Business Bureau (BBB) este cea mai mare organizație profesională din SUA și are drept scop promovarea unui comportament etic în afaceri. Reclamații care au fost trimise împotriva companiilor sunt listate pe în „Online report” al BBB. Companiile care sunt membre ale BBB sunt de acord să accepte soluționarea alternativă a disputelor prin intermediul BBB. Dacă o companie nu are pe site informațiile necesare, poți contacta BBB pentru a le obține – www.bbb.org.

Taxe suplimentare

Achizițiile din SUA reprezintă un import privat și, în funcție de produsul comandat, este posibil să fie nevoie să plătești TVA pentru import (20%). De asemenea, este posibil să plătești și taxe vamale, plus taxe de transport. Taxele vamale variază în funcție de bunurile pe care le cumperi. Acest lucru înseamnă că prețul produsului pe care îl cumperi poate ajunge cu 50-70% mai mare decât prețul specificat în comandă.

Cum faci o reclamație?

Trebuie să începi întotdeauna prin a contacta comerciantul. Dacă problema nu se rezolvă, adresează-te BBB. Ține minte însă că numai companiile care sunt membre ale BBB sunt obligate să accepte medierea BBB.

Soluționarea disputelor

Dacă ai probleme cu un comerciant din cadrul UE, Rețeaua ECC-Net te poate ajuta să-ți rezolvi problema gratuit, pe cale amiabilă.

Acest lucru nu este însă valabil atunci când comerciantul își are sediul în SUA. În această situație, așa cum am menționat anterior, te poți adresa unei organizații care oferă mediere în SUA, precum BBB.

Raportează la Comisia Federală pentru Comerț (Federal Trade Commission – FTC)

Ai și posibilitatea de a transmite o reclamație către FTC (Federal Trade Commission) – www.ftc.gov. FTC nu acționează ca mediator sau arbitru în cazuri individuale, dar investighează situațiile de fraudă.

„Piețele statelor din afara UE pot oferi în anumite situații prețuri mai bune sau produse care încă nu există pe piața UE. Aparent, acesta poate reprezenta un beneficiu pentru consumatori, dar, dacă luăm în calcul toate celelalte elemente care nu sunt atât de vizibile, cum ar fi taxele suplimentare, ce pot mări cu mai mult de jumătate prețul unui produs, sau calitatea îndoielnică a unor produse și faptul că pentru aceste achiziții nu mai beneficiezi de protecția legislației europene, atunci lucrurile nu mai stau atât de bine. Prin urmare, înainte de a cumpăra din afara UE, informează-te și fii conștient că, în cazul în care vei avea probleme, este posibil să nu beneficiezi de sprijinul unei organizații ca atunci când cumperi din UE”, a declarat Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.

Sfaturi când cumperi din afara UE:

  • Verifică foarte atent unde își are sediul comerciantul. Nu te lua după terminația site-ului pentru că aceasta nu indică statul în care își are efectiv site-ul vânzătorul, ci statul unde este înregistrat acel site.
  • Caută datele de contact ale comerciantului pe site. De regulă, poți găsi aceste informații în secțiunea „Contact”. Informațiile mai pot fi găsite și în secțiunile „Mențiuni legale”, „Termeni și condiții” sau „Protecția datelor personale”. Dacă nu le găsești, iar comerciantul are doar un formular online de contact, evită să cumperi de la acesta.
  • Dacă nu poți găsi informații despre identitatea comerciantului pe site, poți utiliza WHOIS (terminații .org, .com), ROTLD (terminații .ro), EURID (terminații .eu) sau altele asemănătoare pentru a vedea de cine este înregistrat acel domeniu de internet.
  • Evită totuși să cumperi de pe un site care nu are informații privind identitatea profesionistului.
  • Caută pe internet informații despre vânzător, opinii ale altor consumatori care au mai cumpărat de la acesta sau evaluări ale site-ului făcute de alte site-uri specializate, dacă există.
  • Citește cu atenție toate informațiile legate de livrare, termene, posibilitatea de a te retrage din contract într-o anumită perioadă, dacă există.
  • Citește cu atenție informațiile legate de garanții, care este întinderea acestora, cum poți trimite un produs în garanție și la cine, care sunt costurile suplimentare pe care acest lucru le implică.
  • Verifică informațiile legate de taxele vamale și alte taxe suplimentare, dacă acestea există pe site-ul comerciantului. Dacă nu, caută informațiile pe site-ul Direcției Generale a Vămilor.
  • Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, așa că închide imediat orice pagină de internet care face acest lucru.
  • Solicită de la bancă și de la compania de carduri informații privind procedura de refuz la plată, în special despre situațiile în care aceasta se aplică și termenele în care o poți demara.
  • Citește cu atenție termenii și condițiile garanțiilor oferite de serviciul de transfer de bani online, pentru a afla care sunt situațiile în care te pot ajuta să-ți recuperezi banii.
  • Verifică dacă există comisioane pentru utilizarea unui anumit mijloc de plată și care este cuantumul acestora.

Studiu de caz:

Fuel Shark Saver

În anul 2015, Centrul European al Consumatorilor România – ECC Romania a primit mai multe reclamații având drept obiect așa zisele economizoare de carburant Fuel Shark Saver. Consumatorii au reclamat faptul că acestea nu sunt eficiente, însă problema cea mai gravă era faptul că pe site-urile www.fuelsharksaver.com și www.fuelsharkchip.com nu existau informații despre comerciant, unde ar putea fi făcută o cerere de rambursare a contravalorii produselor, conform legislației europene.

În urma colaborării cu ECC Bulgaria, am reușit să aflăm însă mai multe detalii. În momentul primirii produselor prin curier, consumatorii primeau și o chitanță pentru suma plătită. Compania care încasa aceste sume este o firmă de curierat din Bulgaria. Din câte se pare, compania de curierat din Bulgaria avea un contract semnat cu o societate comercială din SUA, aceasta fiind practic vânzătorul produselor.

Din păcate, șansele recuperării sumelor plătite pentru aceste produse erau foarte mici, având în vedere că vânzătorul se afla în SUA, iar Rețeaua ECC-Net nu poate interveni în litigii cu operatori economici din afara UE. Din acest motiv, consumatorii au fost sfătuiți să evite cele două site-uri. Reclamele pentru acest Fuel Shark Saver erau prezente și pe rețelele de socializare sau pe alte site-uri.

print